Tilgængelighedserklæring

Region Hovedstaden forpligter sig til at gøre webstedet https://www.amagerhospital.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.amagerhospital.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Region Hovedstaden, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.amagerhospital.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi gennemgår løbende dele af siden med fokus på de mest besøgte sider og sider med brugere, der er særligt berørte. Vi har en lang række optimeringer på vej i løbet af 2021. Når de er implementeret, får vi lavet en vurdering af tilgængeligheden af hjemmesiden i samarbejde med en ekstern leverandør med ekspertviden om tilgængelighed. Vi forventer at afvikle den vurderingen i slutningen af 2021. De problemstillinger, der bliver påpeget i vurderingen, vil vi efterfølgende få rettet hurtigst muligt. Derudover skal det nævnes, at Region Hovedstaden er en stor organisation med mange hjemmesider der kører i samme system - redaktørerne bag hjemmesiderne arbejder efter samme retningslinjer. Hver gang en af vores hjemmesider bliver udtaget til tilgængelighedskontrol af Digitaliseringsstyrelsen, så udbreder vi resultaterne til resten af organisationen og bruger den viden i det løbende tekniske og redaktionelle arbejde med hjemmesiden.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Patientinformationer om undersøgelse og behandling
    De fleste afdelinger har offentliggjort en række pdf-filer med patientinformationer om undersøgelse og behandling. De lever ikke op til tilgængelighedskravene. Region Hovedstaden er ved at skifte til et system som kan udgive patientinformationer som tilgængelige websider. Det nye system er ved at blive udviklet og vi forventer, at patientinformationer om undersøgelse og behandling vil være tilgængelige i slutningen af 2021. Hvis du støder på patientinformation du ikke kan læse, fordi de ikke er tilgængelige, så skriv til redaktøren, der er nævnt nederst på siden eller skriv til kommunikationsenheden.amager-og-hvidovre-hospital@regionh.dk.
  • Jobsøgning: Ansøgningsformularen lever ikke op til tilgængelighedskravene
    Det system vi anvender til at håndtere jobsøgning i Region Hovedstaden, lever ikke op til kravene. Vi er i dialog med leverandøren om at få optimeret systemet.
  • Nogle pdf-dokumenter er ikke tilgængelige
    Vores pdf-dokumenter kan komme fra mange forskellige systemer og programmer. Vi arbejder på at få så mange som muligt til at leve op til tilgængelighedskravene. I vores arbejde med pdf-dokumenter prioriterer vi fx informationer til patienter og pårørende højere end information målrettet kun til fagfolk. Hvis du støder på dokumenter, du ikke kan læse, så tag kontakt til os, så vi kan hjælpe dig med at få fat i den information, du søger. Du får fat i os, ved at klikke på navnet sidst på den side, hvor du har fundet pdf-dokumentet eller ved at skrive til kommunikationsenheden.amager-og-hvidovre-hospital@regionh.dk.
  • Opmærkning af tabeller, mellemoverskrifter, punktopstillinger, linktekster og billeder
    Du kan støde på fx tabeller, mellemoverskrifter, punktopstillinger, linktekster og billeder ikke er opmærket korrekt. Vi arbejder hele tiden på at minimere forkert opmærkning. Hvis du støder på indhold du ikke kan læse, fordi det ikke er mærket rigtigt op, så skriv til redaktøren, der er nævnt nederst på siden eller skriv til kommunikationsenheden.amager-og-hvidovre-hospital@regionh.dk.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Analyseinfo
    Analyseinfo fra Klinisk Biokemisk Afdeling er ikke gjort tilgængelige. Da dokumenterne hentes fra et laboratoriesystem og der er stor udskiftning. Kontakt kommunikationsenheden.amager-og-hvidovre-hospital@regionh.dk
  • Webinarer
    Vi har et område på hjemmesiden med webinarer, der henvender sig til ansatte. Da vi kender målgruppen godt og er i tæt dialog, har vi ikke nødvendigvis tekstet alle webinarer. Kontakt kommunikationsenheden.amager-og-hvidovre-hospital@regionh.dk

Ikke omfattet af loven

  • Ældre pdf'er
    Vi har forskellige pdf'er, der er offentliggjort før 23/9 2018, liggende på hjemmesiden, der ikke lever op til kravene om tilgængelighed. Hvis du støder på en pdf-fil, du er forhindret i at kunne læse, så tag kontakt til redaktøren – du finder kontaktformularen ved at klikke på redaktørnavnet sidst på alle vores indholdssider.
  • Nyheder offentliggjort før 23/9 2018
    Gamle nyheder (offentliggjort før 29/9 2018) kan være mærket forkert op, så de ikke overholder kravene til tilgængelighed. Hvis du støder på en nyhed du ikke kan læse, fordi den ikke er tilgængelig, så skriv til redaktøren, der er nævnt nederst på siden eller skriv til kommunikationsenheden.amager-og-hvidovre-hospital@regionh.dk.
  • Videoer offentliggjort før 23/9 2020
    De fleste videoer på [indsæt hjemmesidens navn] har undertekster og et tekstresume af, hvad der sker i videoen, men du kan støde på enkelte videoer, der ikke har - særligt hvis de er offentliggjort før 23/9 2020. Hvis du støder på videoer uden undertekster eller tekstresume, så skriv til redaktøren, der er nævnt nederst på siden eller skriv til kommunikationsenheden.amager-og-hvidovre-hospital@regionh.dk.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi har selv oparbejdet en god viden på området og har hele tiden fokus på at få løst de største problemer i den løbende optimering af indhold, design og teknisk setup af hjemmesiden. Vi får løbende rådgivning af eksperter på området (bl.a. Sensus ApS). Vi kører også workshops for lokalredaktørerne bag [indsæt navnet på hjemmesiden]. Derudover har vi udarbejdet en masse vejledningsmateriale i, hvordan redaktørerne skal arbejde med brugervenlighed (herunder tilgængelighed) på vores sider. Vi udbreder kontinuerligt vejledningsmaterialet i vores redaktørnetværk.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen gennem henvendelsesformularen eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.